Monday, May 10, 2010

:: petua when interview session^^ ::

1.Pakai cantik-cantik iaitu pakai pakaian yang sesuai seperti baju kurung dan kemeja. Warna baju tidak lebih dari tiga warna.

2.Mekap ala-ala kadar sebagai penyeri.Jangan macam tepung komak.

3.Pastikan resume dan sijil-sijil diletakkan di dalam fail. Jangan bersepah-sepah pula sijilnya.

4.Masuk bilik dengan senyuman ke pipi. Semasa interview mesti aktif menjawab tak kira la apa yang kita jawab tu betul atau salah. Interviewer hanya melihat tahap keyakinan kita.

5.Bila interview tanya sumbangan yang akan kamu beri untuk syarikat. Ni cara menjawabnya adalah "Saya tidak menjanjikan apa-apa sumbangan kerana saya masih tidak bekerja di sini. Saya akan melaksanakan tugas yang diberi dengan tekun dan berusaha menjadikan syarikat ini sebuah syarikat yang terkemuka dengan bantuan rakan sekerja".

6.Bila interviewer tanya kenapa awak mahu kerja di sini. Awak haruslah menjawab "Di dalam kerja ada dua perkara. Perkara pertama adalah kepuasan dan kedua adalah jaminan. Sekarang saya memilih untuk kepuasan diri saya memandangkan apa yang saya minta sekarang ialah kerja yang saya minat".

7.Bila dia tanya, "ada apa-apa lagi yang perlu saya tahu?". Awak perlulah menjawab yang awak ialah seorang yang aktif semasa di universiti. Saya tidak mempunyai masalah dalam berkomunikasi dan sebagainya (semua kelebihan dan kekuatan awak).

8.Bila mahu keluar dari bilik interview, sila ucap salam atau ucapan terima kasih bersertakan dengan senyuman yang menawan..ahaxz..

p/s: Jangan terlalu gugup semasa interview.hehe..aku nasihat orang tapi aku pun gugup je masa interview.yakin pada diri ye^_^

: Thanks for reading this. LIKE it if you like. Do comment too :

Post a Comment

Hye kamu yang comel, kamu boleh tinggalkan komen atau cadangan kamu di ruang yang disediakan:

® Kamu boleh comment as ANONYMOUS if kamu tiada Google Accounts / ID / Belum menjadi Friends Cik Zyda ♥

® Kamu boleh comment as GOOGLE ACCOUNTS if kamu ada akaun tersebut ♥

Terima Kasih Jalan-jalan sini. Nanti singgah lagi yer..
Sayang Kamu !..
With ♥ Cik Zyda

No comments:

soulmate !

Image Hosted At MyspaceGens

Kisah Kita !

Daisypath Anniversary tickers
Copyright© Bellezyda.blogspot.com. All Rights Reserved